شخصیت مطلوب و جامعه مطلوب
نیکان

شخصیت مطلوب و جامعه مطلوب  

 شخصیت مطلوب رابطه ای دو سویه با جامعه مطلوب دارد. اصلاح سازنده در جامعه از چه مسیری حاصل می گردد؟ باید به رابطه متقابل شخصیت مطلوب و جامعه مطلوب فکر کرد. بله؛ شخصیت مطلوب و حتی سلامت روان. آگاهی از سلامت روان نقطه ای شروع برای رسیدن به فردیتی رشد یافته و قوی است. برای نیل به سمت مدنیّت مطلوب باید از خود شروع کرد. اینجاست که "انسان با کنش کامل" و "انسان خواستار تحقق" علاوه بر مطالبات فردی رو به کمال در مطالبات اجتماعی نیز جلوه ای باشکوه دارند.

در مقابل نیز ارتقاء سطح مدنیّت اجتماعی در ساخت و رشد کامل شخصیت و روان افراد موثر خواهد افتاد. مطمئناً شاهد بوده اید که در مطالبات مدنی، اکثریتی تماشاچی و نظاره گر داریم و اقلیتی کنشگر. که همین تماشاگر بودن آثار مخربی بر سلامت روان خواهد گذاشت. جالب آنکه در آن کنشها هم مجال تأمل است که آیا واقعاً کنشی صورت گرفته یا اینکه صرفاً یک نمایش هستند.

در نوشته قبلی به این نکته اشاره شد که افراد یک جامعه باید نسبت به وظایف، مشکلات و معضلات فردی و اجتماعی هوشیار گردند. درست است، جامعه مدنی باید نسبت به آسیبها و چالشها حساس شود اما حساسیت صرف کافی نیست بلکه باید نسبت به حساسیتها گفتمان داشته باشد و در جهت رفع چالشها تفکر نماید. که اگر تفکر و آمادگی فردی در آحاد جامعه در یک مطالبه حاصل نشود آنگاه با وضعیتی روبرو خواهیم بود که آسیبها، چالشها و مضرات یک حرکت از منافع آن سنگینتر شده و نه تنها انتظارات در گذر زمان برآورده نخواهند شد که با یک جامعه  ناامید هم روبرو خواهیم بود.

برای اصلاح اجتماعی ابتدا باید از اصلاح خود شروع نمود که مطمئناً در بستر خودشناسی رخ می دهد. خودشناسی، اصلاح خود، دگرشناسی و اصلاح ...  سخت است اما قابلیت دستیابی دارد.

چندی قبل دوستی از من پرسید چرا آنقدر که جامعه ما گرایش به رمالی و جادوگری و فال بینی انواع و اقسام روشها برای بازکردن بخت و گرهی دارد، آنچنان تمایلی برای مراجعه به یک روانشناس و مشاور ندارد. خب وقتی نتوانیم با تغییر در خود کنار بیاییم، متوسل به روشی می شویم که تغییر در محیط و دیگران را نوید می دهد حتی اگر کذب باشد. تغییر و اصلاح در خود و ترک عادات را سهل تر برآورد می کنیم یا ....



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: